Hammerfest

21 juni 2023 - Alta, Noorwegen

Vandaag bezoeken we de plaats Hammerfest. Dit is de meest noordelijke gelegen stad ter wereld. Hier is de zogenaamde geodetische boog van Struve te bezichtigen.

Citaat uit Wiki:

De Geodetische boog of graadmeting van Struve is een graadmeting van 2820 kilometer van Hammerfest in Noorwegen tot aan de Zwarte Zee, die tussen 1816en 1855 is uitgevoerd. Het doel was het nauwkeurig bepalen van een grote afstand op het aardoppervlak om zo nauwkeuriger de vorm en grootte van de Aarde te kunnen bepalen.

We bekijken de informatie die op de locatie is te lezen en zien zomaar 4 rendieren in het gras liggen te dommelen op een meter of 10 afstand, heel gewoon hier 😉. Vanuit Hammerfest rijden we naar de plaats Alta. De eerste camping die we willen aandoen blijkt volgeboekt. In de plaats Alta vinden we een camperplaats aan een haventje met een fantastisch uitzicht op het water. Eerder op de dag hebben we zowaar een bui gehad maar nu is het nagenoeg helder en schijnt de zon volop. Om te betalen moesten we wel even een APP downloaden en via creditcard betalen. Per mail krijg je dan een code voor het toiletgebouw. We zitten nog lang buiten aan een bankje en kijken opnieuw naar de niet ondergaande zon.

13259CE4-619E-4858-919B-C21E398D94C4
boog van Struve

IMG_7998
zomaar rendieren voor je kantoor 😄

44721912-6CF7-4E4B-ADA2-73918B33C20E
sunset ?

1FD7D84B-236A-4DDC-9C09-7D22E57E53ED
een hele mooie plaats 🤩

1. Renate:
    21 juni 2023
    Prachtig om mee te kunnen kijken en lezen. Ziet er fantastisch uit. Geniet ervan.
    Gr. Renate
  2. Jacqueline & Erwin:
    23 juni 2023
    Hele mooie camper plaats om te overnachten zeg 🤩