Alta

22 juni 2023 - Lampe Øvre, Noorwegen

We verlaten woensdagmorgen ons plekje aan de haven en rijden naar Alta centrum waar we boodschappen doen en een moderne kerk bezoeken. Vervolgens naar het Alta Rock museum een paar kilometer verderop. Hier zijn in 1972 heel veel rotstekeningen ontdekt. Citaat uit Wiki :

De rotskunst van Alta behoort tot het Werelderfgoed. Het betreft een groot aantal rotstekeningen die zich bevinden even ten zuiden van de stad Alta in het noorden van Noorwegen. De rotstekeningen, men vermoedt dat het er zo'n 5000 stuks zijn, zijn in 1972 ontdekt.

In het museum is ook nog een tentoonstelling over de Sami cultuur die we eerst bezoeken. Daarna eerst even lunchen en dan naar buiten om de rotstekeningen te bekijken. We krijgen een audiotour , dus koptelefoontje op 😊. De route is totaal 3 km dus we doen vooraf nog wel even goede wandelschoenen aan. Sommige tekeningen zijn later ingekleurd maar daar is men later mee gestopt omdat dit teveel afbreuk zou doen aan de authenticiteit.  Bij iedere tekening wordt uitleg gegeven. Best bijzonder en ook de route door de omgeving is prachtig 🤩. Later koop ik nog een thermosflesje in het winkeltje in het museum. Na het rotstekeningen avontuur zoeken we een camping hier in Alta. Het wordt Alta strand camping. Ik bak nog een zalm op onze grill als diner 🍽️. We maken later op de avond nog een wandeling en vinden nog een cache. We drinken een kop koffie met een ijsje bij een restaurant. Hier is ook een rendierfarm maar helaas gesloten. Wel kunnen we op afstand de rendieren bewonderen. De zon is er weer de hele dag bij geweest en tegen 01:00 nemen we afscheid van de zon maar de zon niet van ons 😉.

ook erg leuk om Jullie reacties te lezen 🤗

op de route

83AE4EBB-4C01-48BF-A4FB-C9B2F9710450
cache gevonden

28828375-69A0-4A76-859B-1325267A93E0
op de route van de rotstekeningen

1. Moeder Dubbelboer:
    22 juni 2023
    Weer een heel mooi verhaal en prachtige foto’s. Zoveel mogelijk genieten van zoiets moois.
  2. Sylvia:
    22 juni 2023
    Hoe zit dat met die caches die jullie steeds vinden? Daar wordt toch als in een soort speurtocht naar gezocht? Doen jullie daar nu aan mee of struikel je er gewoon over?
    Alles ziet er prachtig uit allemaal.
  3. Herman Dubbelboer:
    22 juni 2023
    Hoi Sylvia, nou voor die caches hebben we een app (Geocaching genaamd) op de telefoon. Die heeft heel eenvoudig aan waar caches liggen in de omgeving waar je op dat moment bent 😉👋.
  4. Sylvia:
    22 juni 2023
    Dan had ik het toch goed bedacht! Fijne avond en vakantie verder. Hier is alles oké!