Jotunheimen en Hardangervida

5 juli 2023 - Eidfjord kommune, Noorwegen

Dinsdagmorgen worden we wakker met regen. Maar gelukkig wordt het al snel droog zoadat ik naar de kampwinkel kan lopen om broodjes te halen. Het blijkt dat ze alleen volledige broden hebben en geen losse vers gebakken broodjes. 🙁. Dus dan toch maar weer wasa crackers. Na het ontbijt rijden we dan weg 51 op. Deze route gaat zoals gemeld over het Jotunheimen gebergte. Eigenlijk is het meer een vlakte met heuvel landschappen. Het heeft soms wat weg van een maanlandschap. We zien talloze rendieren. Het is een populaire toeristische route. De weinige parkeerplaatsen staan aardig vol in de meeste gevallen. We stoppen op het hoogste punt : 1387. Daar is een hele grote parkeerplaats en een klein restaurantje waar we koffie drinken met een heerlijke gebakken wafel 🧇. Onderweg hebben we wat kleine buitjes gehad maar het zicht is gelukkig prima! Temperatuur ongeveer 11 graden. Na de route komen we aan in de plaats Beitestølen en doen daar boodschappen en kijken wat winkels. In de plaats Geilo stoppen we voor een koffiebreak en ik neem er een ijsje bij. Ook hier gaan we nog een paar winkels in en uit. Vervolgens rijden we dan de Hardangervida over.

citaat uit Wikipedia:

Nationaal park Hardangervidda in Noorwegen is de grootste hoogvlakte van Europa. Het is een natuurgebied dat ongeveer 8000 km² groot is en zich uitstrekt over delen van de provincies Hordaland, Telemark en Buskerud.

We hebben genoten van prachtige uitzichten vandaag. We vinden een camping aan de rand van de Hardangervida : camping Garen. We maken na het eten nog een wandeling.

D3F392EE-0052-48F8-B373-0EBC6A0FA3A0
winter in Jotunheimen