Het blauwe meer

24 juni 2023 - Sommarøy, Noorwegen

Vrijdagmorgen een kort ritje van een half uur vanaf de camping Svensby naar de wandelroute. Het is bewolkter dan gisteren en ook wat koeler, ideaal wandelweer. De start van de wandeling is bij een grote parkeerplaats. De route is gemarkeerd met af en toe een steen die rood is geverfd. We komen een bordje tegen die eerst nog naar een ander meertje gaat. We gaan deze route proberen maar moeten verderop weer terug omdat er teveel water ligt. We hebben geen zin in natte schoenen en op blote voeten is geen optie gezien de ondergrond van stenen en keien. Dus weer terug. We pakken de originele route weer op. In het begin een keurig paadje van houtsnippers. Echter na verloop van tijd steeds meer keien. De route staat omschreven als middelzwaar. De afstand is ruim 8 km retour. Het laatste deel van de route moeten we echt over rotspartijen klauteren. Zwaar maar het is te doen. We bereiken dan ook moe maar voldaan het blauw meer wat inderdaad zijn naam waar maakt ! We rusten uit en eten een snack en beginnen aan de terugweg. Aangekomen bij de camper hebben we ruim 10 km in de benen in ruim 4 uur 😮. We nemen nog wat versnaperingen in de camper en rijden dan naar Tromsø. We parkeren de camper aan de haven op een camperplaats. Betalen gaat ook hier weer zonder kaartje , gewoon je kenteken intikken en met pasje betalen. Geen goedkope plaats : 25 euro. Overigens zijn prijzen voor camperplaatsen veelal rond de 23 euro, campings een tientje duurder. We wandelen de stad in en bezoeken een mega grote souvenierwinkel. We eten een hapje in een Italiaans restaurant waar het zelfs druk is 😉. Heerlijk gegeten met een wijntje en een biertje. Over de prijs daar hebben we het maar even niet over. Weer naar de camper gewandeld en doen nog een spelletje Rummikub. Tegen middernacht de oogjes dicht, moe van de lange wandeling 😊.

1A38D10A-DA11-4CBB-9E71-4DA68235D4A3
De paden op..

IMG_8036
bergen en dalen

85745416-4B41-4772-9F7B-8CF57A96302A
de juiste brug 😉

2E22020A-3C3C-48D7-8CDA-997229323313
de beloning : het blauwe meer