De poolcirkel

15 juni 2023 - Sodankylä, Finland

Na weer een prachtige dag rijden in het mooie landschap zoekt Agnes weer een overnachtingsplaats. En zo komen we woensdag aan het einde van de middag aan in de plaats Byske. Om de camperplaats op te komen was nog een hele uitdaging. Je moest alles online boeken. We kregen een code echter daarmee ging de slagboom niet open. Agnes loopt toch maar even naar de receptie en het blijkt dat we nog online moesten inchecken, handig 😮. We eten zalm op de grill die we hebben gekocht bij het winkeltje van onze vorige camperplaats. We wandelen naar het ‘centrum’ om te kijken of we nog ergens koffie kunnen scoren. Echter alles is gesloten behalve een supermarkt. Hier kopen we dan maar een ijskoffie. We staan overigens met de camper op een vakantiepark die nog gesloten is.
We drinken nog een glaasje in de camper en gaan tegen middernacht onder zeil. Buiten is het nog volop licht.
De volgende morgen lekker buiten ontbijten. We krijgen bezoek van een eekhoorntje die behoorlijk tam blijkt te zijn😊. Ik moet van Agnes alle deuren dichtdoen want ze is bang dat het beestje de camper inspringt. Zover komt het niet.

We vullen de camper met vers water, lozen het toilet en vuilwater en gaan weer noordwaarts. Onderweg zien we talloze borden met waarschuwingen van rendieren die oversteken. Echter het duurt echter nog een hele tijd voordat we er eindelijk eentje zien 🤗.

We stoppen even in de plaats Rovaniemi. De plaats ligt op de poolcirkel. Tevens woont hier de kerstman. Er is hier dan ook een compleet dorp waar alles draait om kerst. Agnes koopt nog een mooi shirt in een van de vele souvenier winkeltjes. We besluiten nog even te rijden naar de plaats Sodankylä waar een camping is. Daar aangekomen bleek de camping helemaal volgeboekt 😮. Er is namelijk een meerdaags festival in deze plaats vandaar. We rijden een stukje door en zien een paar campers staan aan een meertje. Het is een grote parkeerplaats met de naam Sattanen. Inmiddels hebben zich ook 2 caravans toegevoegd. We staan dus vrij vannacht , of wild mag ook. Het weer was een kopie van gisteren : wolkenloos en 23 graden. Vanaf nu gaat de zon niet meer onder!

2C5D2706-7663-4D3C-84DC-6AAD1EF1C2B7
huisje voor slecht weer aan de Botnische golf

12BC5141-E92F-4CC7-99E6-8115FCDA0E19

54503EAF-D812-4957-8263-76D2FBE7B30E
leuk voor later 😅

1. Moeder Dubbelboer:
    15 juni 2023
    Weer een mooi verhaal en mooie foto’s.
  2. Sylvia:
    16 juni 2023
    Leuk met die tamme eekhoorn. Ik begrijp Agnes goed dat ze de deur van de camper dicht wilde. Het blijft een knaagdier. Die wil je niet binnen! Groetjes en fijne dag vandaag!
  3. Renate:
    16 juni 2023
    Leuk om me te lezen. Heel veel plezier.
    Gr. Robert en Renate