Een actief dagje

1 juli 2023 - Mo i Rana, Noorwegen

Vrijdagmorgen vanaf de poolcirkel camperplaats vertrokken naar de ‘Castle of marble’ (marmeren kasteel). Dit is een snelstromende rivier die stroomt door de rotsen waarbij het net lijkt alsof de rotsen van marmer zijn door eeuwenlange stroming gevormd. De afstand er naartoe is 30 km waar we een uur over hebben gedaan, wederom een prachtige route. Aangekomen op de parkeerplaats moesten we nog wel even betalen voor het parkeren. De wandeling daarna begint vrij eenvoudig. Echter het laatste deel moet je best wel over rotsen klauteren. Uiteindelijk hebben we het eindpunt bereikt maar het was niet echt relaxed 😮😉. Wat we zien is echter wel prachtig, zie foto’s zeg ik dan maar.We wandelen terug en rijden vervolgens naar een grot een half uurtje rijden verderop.
Onderweg zien we nog een eland kalf de rivier oversteken! (Zie video’s)

Bij aankomst blijk de grot gesloten.  Maar geen nood : er is nog een tweede grot. We zien een man bij deze grot en dat blijkt de gids te zijn. Hij vraagt ons of we de grot willen bezoeken en uiteraard stemmen we daar mee in. Even later komt er nog een stel bij ons aansluiten. We krijgen een overall, helm en handschoenen aangereikt. In de grot is het fris : het hele jaar door 4 graden. De gids verteld ons vooraf dat de tour goed te doen is. Echter ook de tour in de grot was veel klimmen en klauteren. Maar een gids voorop voelt allemaal toch wat relaxter 😊.
in de grot komen we bij een zogenaamde akoestische ruimte. Hier worden ook wel eens concerten gegeven. De gids vraag of iemand kan zingen. Agnes zingt daarop een liedje van Grieg. 🎤🎶💪👍

De tour duurde ruim 2 uur en was zeker de moeite waard! Moe maar voldaan rijden we naar de plaat Mo I Rana, een grote plaats half uurtje rijden vanaf de grot. Hier doen we even boodschappen en vinden een plekje op de plaatselijke camping. Het was prachtig weer vandaag dus een hamburger op de grill .🍔. En even heerlijk douchen hier op de camping ! Dit is de laatste dag met de middernachtzon realiseren we ons, morgen verder zuidwaarts richt Trondheim.

28F392ED-07A5-419F-AB3D-8562B74CC05E
route naar de Castle of Marble